Beberapa Punca Pos titisan hidung

Beberapa Punca Pos titisan hidung

Hidung kami membantu kita bukan sahaja bau makanan yang kita makan tetapi juga membantu untuk meningkatkan pengalaman makan kita. Ia juga memanaskan, membersih dan humidifies udara yang kita menghisap ke dalam paru-paru kita supaya kita boleh bernafas lebih mudah. Hidung kita biasanya menghasilkan kira-kira 2 liter lendir yang membantu membersihkan saluran pernafasan dan memastikan ia lembap. Titisan bedah hidung adalah pengumpulan lendir di belakang hidung dan tekak yang memberikan laluan kepada sensasi menitis mukus. Syarat seperti ini boleh membawa kepada batuk kronik atau sakit tekak yang kronik. Salah satu punca titisan jawatan hidung adalah rembesan mukus yang berlebihan. Ia juga boleh disebabkan kegagalan mukus untuk dibersihkan dari hidung dan tekak kami.

Berlebihan rembesan mukus nipis boleh disebabkan oleh suhu sejuk, virus, dan alahan. Makanan tertentu, perubahan dalam tahap hormon, dan ubat-ubatan tertentu juga boleh menyebabkan hidung untuk menghasilkan terlalu banyak lendir. Sebaliknya, cecair tebal yang berlebihan boleh disebabkan oleh rendah sinus atau jangkitan hidung, asap rokok, dan kelembapan yang rendah di kalangan orang lain.

Beberapa keadaan yang boleh menyebabkan kegagalan rembesan mukus untuk dibersihkan dari hidung dan tekak yang sedang menelan masalah yang boleh menjadi lebih teruk dengan tekanan, refluks gastroesophageal (GERD), umur mara, dan otot atau saraf gangguan.

Sejak titisan bedah hidung disebabkan oleh keadaan yang mendasari, rawatan biasanya melibatkan mengenal pasti keadaan yang mendasari dan membetulkan dengan sewajarnya. Jika ia disebabkan oleh alahan sebagai contoh, anda mesti mengenal pasti dan mengelakkan alergen anda dikenali seperti debunga, bulu haiwan, habuk rumah, debunga, beberapa makanan, dan hama. Ia boleh menjadi sangat sukar untuk mengenal pasti dan mengelakkan alergen yang tertentu memberi kesan kepada anda. Anda boleh mencegah alahan dengan menggunakan topeng debunga apabila anda membersihkan rumah anda atau memotong taman anda, menukar penapis udara di dalam penghawa dingin anda atau pemanas, memasang unit pembersih udara dan menyimpan tingkap anda ditutup semasa yang diketahui tempoh debunga yang tinggi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar